Tento týždeň europoslanci v Štrasburgu rokujú o súčasnom fenoméne v automobilovom segmente. Špekulanti, ktorí pretáčajú počítadlá kilometrov na automobiloch, pôsobia v mnohých krajinách. Avšak bez spoločného postupu všetkých krajín EÚ nebude možné účinne zabrániť ich činnosti.
Branislav Škripek, slovenský europoslanec za OĽaNO povedal: „Odhaduje sa, že až polovica automobilov, ktoré sa predávajú v rámci cezhraničného obchodu má nepravdivý údaj o počte najazdených kilometrov. Na podvody s týmito autami najviac doplácajú ľudia s nižším príjmom a zo sociálne slabšieho prostredia.” Okrem toho environmentálne vlastnosti týchto vozidiel sú horšie, ako sa predpokladá, a tým dochádza aj k nárastu emisií znečisťujúcich látok.
Pozitívnym príkladom je Belgicko a Holandsko. B. Škripek vysvetľuje: „Obe krajiny zriadili databázové systémy, v ktorých sa nachádzajú záznamy o najazdených kilometroch. Údaje pochádzajú z pravidelných kontrol technického stavu, údržby, prehliadok a opráv. Výsledkom bolo, že sa značne znížil počet vozidiel so zmanipulovaným počítadlom kilometrov.”
Odhaduje sa, že na Slovensku je až 1 milión áut s pretočeným počítadlom. Od 1.3. 2016 v SR platí zákon, ktorý zakazuje predaj automobilov s pretočeným počítadlom podnikateľom a firmám. Ján Marosz kritizuje uvedenú legislatívu, nakoľko nepoctiví predajcovia v autobazároch našli jednoduchý spôsob ako tento zákon v praxi obísť. Fungujú len ako “sprostredkovatelia” predaja a tak sa zákaz na nich nedá uplatniť. Ján Marosz, tieňový minister dopravy za OĽaNO, ďalej uviedol: „Na trhu s ojazdenými vozidlami v SR je podvádzanie „stáčaním kilometrov“ veľký problém. Akákoľvek snaha o jeho elimináciu je však vopred odsúdená na neúspech, pokiaľ nedokážeme dostatočne účinne a jednoducho podchytiť aj manipuláciu na vozidlách dovážaných z členských krajín Únie. Z tohto dôvodu veľmi vítame iniciatívu na spoločný postup a jednotné pravidlá EÚ v tejto problematike.”
Problém sa dá vyriešiť na viacerých úrovniach. „V prvom rade výrobcovia áut by mali predávať také automobily s počítadlom kilometrov, do ktorého sa nebude dať zasiahnuť. Riešením môže byť aj spoločná databáza všetkých automobilov v EÚ, kde sa bude evidovať počet reálne najazdených kilometrov. Avšak táto databáza musí spĺňať všetky štandardy na osobnú ochranu údajov, aby sa nemohla zneužiť,” dodáva na záver Branislav Škripek.